Bolonya, construïm la base d’una nova educació
Fa dies que hi dono voltes, per fer un post sobre un tema que em toca d’aprop. De totes maneres, penso que ens toca a tots i és el principal repte del nostre país. El que es descriu aquí és fruit d’un temps d’anàlisi, fruit de compartir experiències i amistats amb companys de feina. Alguns ja s’han convertit en bons amics. I ex-alumnes, de qui més he après i he rebut sempre un bon feedback.
És una crida, a la veritable reforma de l’educació, amb esperit constructiu i crític. Prou de dir NO a tot.
Competències
Fa tretze anys que em relaciono d’alguna manera amb el món de l’ensenyament: primer com a professor de disciplines artístiques i després en l’educació reglada de l’ESO i els Cicles Formatius, ocupant càrrecs de responsabilitat. Paral·lelament, he fet cursos puntuals de les disciplines de les que puc ensenyar quelcom. Bàsicament, sóc docent per vocació, m’encanta compartir coneixement.
Temors
Arran dels darrers incidents en relació al Pla Bolonya, tenia ganes de fer una reflexió sobre l’educació, segurament políticament prou incorrecte com despertar algun interès.
Cada dia, els alumnes són millors: la seva capacitat d’aprendre és multiplica de la mateixa manera que la nostra capacitat d’atendre’ls disminueix en la mateixa proporció. La culpa no és ni del sistema, ni dels professors, ni del govern, ni de… és un compendi de tot plegat.
Coneqüències
Per tant, no m’estranya gens, la reacció d’uns alumnes que viuen en un món bucòlic, en una autèntica bombolla, que els priva del contagi dels agents externs. Aquests alumnes intel·ligents, que any darrera any abandonen les classes, tenen clar el seu rol. No l’abandonaran, perquè la crua realitat els espanta.
Responsabilitats
Paral·lelament, el Departament d’Ensenyament lluita en modelar plans per millorar l’educació: però que en realitat no ataca els problemes estructurals de la mateixa, si no que investiga les formules de protegir la supervivència d’aquests éssers cada cop més intel·ligents, anomenats infants. Aquests infants, creixen i es fan homenets i donetes, i el seu punt de vista varia poc.
Burocràcia
Els professors cada cop més capats per tenir alguna mena d’autoritat a l’aula, juguem amb poc més que la nostra capacitat de liderar el grup. I el tema d’exigència a través de la nota, es converteix en res més que una hipocresia lamentable. Ens trobem immersos, en un espiral burocràtic sense fi, en avaluacions interminables allunyades de l’autèntica realitat.
Bolonya
La solució està en afrontar els problemes estructurals que ens priven de tenir un ensenyament competitiu a nivell europeu, el veritable temor d’una part dels nostres universitaris:
Solucions
Els estudiants tenen dret que de petits algú els hi hagi fotut una bufetada, alguna explicant el perquè i alguna altre no. Tenen dret a rebre un ensenyament al dia, amb una exigència alta per part dels seus referents: els professors, sota l’atenció dels seus pares, que podran conciliar una vida laboral i familiar digne.
Els mestres haurien de tenir una veritable formació de formadors, i de no rebre hores de formació de cursos intranscendents que es difuminen en les seves cabòries diàries. Molt allunyada d’un canvi comunicatiu d’uns alumnes, que en realitat, “controlen” molt més que ells. Segurament, agraïren molt més algun any d’excedència, per fer formació, i el que és més important: interaccionar amb el món laboral.
Construïm
Deixem de carregar doncs, contra els estudiants, professors, Departament d’Ensenyament, canvis de sistemes… Aprofundim en el coneixement i investiguem formules de transformar la nostra societat. Construïm des del positivisme i deixem de banda les formules tradicionals de resoldre els problemes. Siguem valents, els nostres descendents ens ho agrairan. Autocrítica, si us plau.
Gràcies als qui aquests dies m’heu ajudat a reflexionar sobre el tema: Idoia Llano, Chris Pinchen, Daniel Peña, Juan Ignácio Pérez Iglesias, Pol Gomà, Josep Guillén, Marc Pallarès i la Gemma Urgell.
És possible que alguns de vosaltres no estigueu d’acord amb el què aquí argumento, però això dóna sentit a l’intercanvi d’opinions i a la construcció d’una solució del veritable problema que té el nostre país si vol ser dels grans d’Europa: l’ensenyament.
If you enjoyed this post, make sure you subscribe to my RSS feed!Bolonya, construïm la base d’una nova educació
Tags: bolonya, burocràcia, competències, conseqüències, construïm, responsabilitats, solucions, temors




març 28th, 2009 at 14:18
Vaja, aquest cop has estat brillant. Et felicito.
març 30th, 2009 at 13:12
Molt bon post, si senyor!
març 30th, 2009 at 22:31
molt bo!!! felicitats!!
abril 1st, 2009 at 16:22
Felicitats, primer la sorpresa i alegria de veure’l publicat a ‘L’Extra’, però sobretot per l’article, coincideixo en que és brillant.
abril 2nd, 2009 at 23:27
Reconforta que molt que de tant en tant algú posi un gra de sorra en el desert. Un gran article.
abril 5th, 2009 at 15:26
Hola Ricard,
permet-me una crítica constructiva. Fas una bona reflexió sobre la societat i els problemes de l’ensenyament, però al títol de l’article identifiques el procés de Bolonya (nom comú de l’EEES, Espai Europeu d’Ensenyament Superior)com a la base d’una nova educació, però després no expliques què aporta de bo aquest canvi a la universitat.
És evident que a l’ensenyament primari i a l’ensenyament secundari li cal una reforma, urgent, no sé com però el Pacte Nacional per a l’Educació pot ser una bona eina. Aquest canvi és bàsic per a poder millora la universitat. Tant mateix, el canvi en si mateix no és garantia d’èxit, i més tenint en compte que l’èxit s’assoleix segons uns objectius definits pels interessos de qui el planteja (el propi nom de la conselleria d’universitats dóna per pensar: innovació, universitats i empresa).
Els objectius genèrics del procés de Bolonya són idílics i a tothom li agrada (homogeneització dels títols en el si d’Europa, potenciar la mobilitat, un model d’estudiant que faci un treballa acadèmic personal per aprendre de manera autònoma, etc…)però a l’hora d’aplicar-ho les coses prenen molts i molts matisos. Tan sols cal veure que per fer més pràctiques i un treball autònom per tant més tutoritzat, com el que planteja l’EEES, calen grups més petits i més professors, això augmenta el cost de les carreres universitàries i la inversió pública en ensenyament a Espanya està a la cua d’Europa, des del govern central es parla de que implantar Bolonya tindrà un “cost zero”. Això dóna lloc a que les empreses privades, que el seu objectiu primer és obtenir beneficis, introdueixin capital privat a la universitat, ningú regala duros a quatre pessetes, és obvi que es subordinarà el coneixement als interessos privats. I no és fer volar coloms, fa unes setmanes el rector de la UB reconeixia en públic que si feia falta s’acceptarien diners d’empreses.
A més, el model d’estudiant que planteja Bolonya, un estudiant a temps complet (classes, tutories, treball a casa, …) és incompetible amb treballar, on són les beques per cubrir-ho? La solució són les beques-crèdit? en un estat social no es pot pretendre que les prestacions s’hagin de tornar, és una aberració.
Un altre tema és el valor que tindrà el grau, l’estudiant haurà de cursar un post-grau per poder tenir una titulació amb cara i ulls.
Tots aquests problemes són els que fan que molts dubtem de Bolonya, això no és el NO a TOT. Com pots veure, per mi Bolonya no és la base d’una nova educació. Apa coponenc, ens veiem!
abril 5th, 2009 at 19:23
Segur que hi ha elements del Pla Bolonya, que s’han d’acabar de definir i que es possible que surtin coses a millorar. De totes maneres, és un procés iniciat fa molts anys i que per una vegada, con bé dius, té la voluntat d’unir territoris i conceptes.
Deixa’m agrair-te el teu comentari, de totes maneres el meu anàlisi deixava clara un element important: el proteccionisme de l’estudiant universitari actualment i fruit d’un procés educatiu que comença a l’infància. Et puc assegurar que si fas una temporada classes en terreny preuniversitari te’n adonaràs.
A Estats Units hi ha les quatre millors Universitats del Món, crec que la primera espanyola és al número 180 aproximadament. Als EEUU els estudiants pagats per l’estat retornen els diners un cop ja incorporats al món del treball. Estic segur, que la tasca d’estudiar, es pren molt més seriosament. Jo veig així.
abril 5th, 2009 at 21:13
El que et dic no són elements del Pla Bolonya que s’hagin de definir, sinó l’espina dorsal del mateix pla. Per contra els objectius que fa deu anys es van fixar a Bolonya entre els ministres d’educació són objectius genèrics, fites boniques però que es poden concretar de maneres molt diferents.
Als Estats Units l’ensenyament compleix una funció que no té res a veure a la que compleix aquí, per tant no es pot comparar, ja que a Estats Units les universitats de qualitat són les universitats privades, aquí en canvi les universitats públiques són molt més complertes, a la vegada que són accessibles. A Estats Units tan sols estudien les persones que són realment molt bones o bé disposen d’un poder adquisitiu elevat. Aquí en canvi la majoria de joves que volen formar-se disposen de la possibilitat d’estudiar (malgrat que les taxes pugen cada any per sobre de l’IPC, però això és un altre debat). Aquesta diferència implica que ordenar-ho en un rànquing és comparar dues realitats diferents, és comparar pomes amb peres. La universitat ha de formar a tot aquell que vulgui desenvolupar el seu coneixement, créixer en saber i com a persona, i no només els que són molt bons, ja que suposaria que les persones “normals” (entre les que molt orgullosament m’incloc) no tindríem l’opció de cursar estudis universitaris. És bo per a la persona i per a la societat una major formació, enlloc de convertir el coneixement en quelcom encara més elitista.
Entenc els teus dubtes sobre l’ensenyament actual, però el model estadounidenc no ens serveix per avançar.
abril 6th, 2009 at 22:40
Ricard,
Crec que tens rao amb algunes coses del què dius i t’agraeixo que donis continguts paral·lels al post (molt sincerament, de veritat), de totes maneres insisteixo crec que globalment no es pot dir no a Bolonya! És un error, penso.
Potser el Xavier Cuadras en aquest post ho sap explicar millor que jo:
http://blogs.anoiadiari.cat/xavier-cuadras-morato/bloc/per-que-els-anti-bolonya-estan-equivocats
abril 15th, 2009 at 10:37
Bé, Ricard… M’agrada que algú sigui crític i autocrític. És evident que en models d’educació s’ha de fer un replantejament contudent i sense por. Dic sense por perquè al final és el què sempre frena; por de canviar, de treballar, de coneixer, de formar-te… i en educació sobretot por d’aplicar models diferents no fos cas que no funcionin i els estudiants o els nostres fills no sigui competitius en el futur. Aquesta por paralitza qualsevol possiblitat d’evolució i així estem. En definitiva en educació ens hi jugem molt i per això que no podem permetrens el luxe de ser conservadors. Una abraçada.
Roger